Kolejka wąskotorowa Żnin

Kolejka wąskotorowa Żnin

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu kolejki wąskotorowe służyły za powszechny i ogólnodostępny środek transportu. Dziś raczej kojarzą się z odkrywaniem zabytkowych miejsc i powrotem do przeszłości. Jedno jednak nie uległo zmianie: kolejki wąskotorowe cieszą się niesłabnącą popularnością!

Czym jest kolejka wąskotorowa?

Kolej wąskotorowa charakteryzuje się mniejszym rozstawem szyn w przeciwieństwie do klasycznej kolei, a co za tym idzie mniejszą zdolnością przewozową i niższą prędkością maksymalną od tradycyjnej kolei normalnotorowej.Jej dużą zaletą jest możliwość stosowania większych pochyleń i łuków o mniejszym promieniu, co obniża koszty budowy i eksploatacji (nie ma konieczności wykonywania głębokich przekopów czy nasypów kolejowych).Choć w Polsce kolej wąskotorowa znajduje zastosowanie głównie w lokalnej turystyce, to wciąż są kraje (takie jak Japonia), gdzie kolejka wąskotorowa to podstawowy środek transportu publicznego.

Wycieczka objazdowa Żnin

Jeśli rejon kulturowy Pomorza i Kujaw jest Ci bliski i planujesz wycieczkę objazdową, koniecznie zapoznaj się z ofertą przejazdu kolejką. Kolejka wąskotorowa Żnin zaprasza do przejazdu po najważniejszych arteriach miasta. Działająca od 1894 roku i mierząca 12km długości kolejka wąskotorowa Żnin jest dziś główną atrakcją miasta, choć dawniej służyła lokalnej społeczności jako jedyny środek transportu publicznego.

Historia kolejki wąskotorowej w Żninie

Dawniej kolejka wąskotorowa Żnin wykorzystywana była głównie do przewozu towarów i transportu pasażerów (głównie okolicznych mieszkańców). Była niedroga w budowie i eksploatacji, dlatego tak chętnie władze miasta inwestowały w jej utrzymanie.

Oferta turystyczna

Obecnie kolejka wąskotorowa Żnin obejmuje kilka połączeń, które pozwalają zwiedzić najważniejsze części miasta Żnin: Wenecję, Biskupin, Gąsawę czy Grochowiska Szlacheckie. Warto podkreślić, że corocznie rośnie zainteresowanie przejazdem kolejką wąskotorową Żnin (dla przykładu w 2000 roku kolej przewiozła 81 tysięcy osób, a siedemnaście lat później już ponad 100 tysięcy).