Poznaj przeznaczenie i skuteczność diety niskokalorycznej

Dieta niskokaloryczna, nazywana też redukcyjną albo odchudzającą, jest skierowana przede wszystkim do tych osób, które zmagają się z problemem otyłości oraz nadwagi. Pozwala na redukcję zbyt wysokiej masy ciała. Warto jednak pamiętać, że nie jest wcale cudownym rozwiązaniem, które sprawdza się bez względu na okoliczności.

Przeznaczenie diety niskokalorycznej

Diety niskokaloryczne to grupa pomysłów na odchudzanie koncentrujących się na redukowanie masy ciała dzięki spalaniu nadmiernej ilości tkanki tłuszczowej. Osoby decydujące się na jej zastosowanie nie ukrywają zresztą, że nie kieruje nimi wyłącznie jeden rodzaj motywacji. Najczęściej jest nią chęć poprawienia wyglądu, bo nadwaga powoduje duży dyskomfort estetyczny. Warto jednak pamiętać także o tym, że nadmiar kilogramów obniża znacząco komfort życia, na co również zwracają uwagę osoby, które chcą się z nim uporać. Osoby mające dość nadwagi i otyłości podkreślają też, że w pewnym momencie stan ten jest realnym zagrożeniem dla ich zdrowia.Diety niskokaloryczne są zalecane zarówno osobom, które nie zmagają się ze zbyt wieloma kilogramami nadwagi, jak i tym, w przypadku których można mówić o widocznym niekorzystnym wpływie wysokiej wagi na zdrowie. W tym ostatnim przypadku nie zaleca się jednak samodzielnego eksperymentowania z jadłospisem. Lepszą opcją jest skorzystanie ze wsparcia udzielonego przez ekspertów.

Skuteczność diety niskokalorycznej

Dieta niskokaloryczna jest często promowana jako bardzo skuteczne rozwiązanie. Warto jednak mieć na uwadze to, że nie zawsze można mówić o tym, że przynosi korzystne rezultaty. Jej powodzenie jest uzależnione przede wszystkim od konkretnych wytycznych dotyczących jadłospisu. Jeśli nie jest zbilansowana, nawet szybka utrata wagi nie pozwala na przesadny optymizm, bo powrót do klasycznego sposobu żywienia może doprowadzić do efektu jo-jo.Mówiąc o skuteczności diet tego rodzaju warto mieć na uwadze także to, że utrata wagi nie jest gwałtowna. Przeważnie nie przekracza kilograma na tydzień. Taki spadek wagi jest korzystny dla organizmu, nie zawsze jednak odpowiada oczekiwaniom osób decydujących się na skorzystanie z samej diety. Osoby liczące na szybsze efekty często rezygnują więc z diet niskokalorycznych na korzyść znacznie bardziej niebezpiecznych “diet cud” prowadzących przede wszystkim do wyjałowienia organizmu.

Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z firmy Instytutu zdrowia Sofra.